Luisteren als marketingtool

Luisteren als marketingtool

Nothing I do or say today, will teach me anything. So if I'm going to learn, I must do so by listening"

Larry King

Het is één van de simpelste ‘marketingtrucjes’: luisteren. Toch zijn we geconditioneerd om vooral veel zelf te praten. Terwijl de ander vertelt, zijn we in ons hoofd alweer bezig met het formuleren van een reactie. Maar alleen door te luisteren en goede vragen te stellen leer je. En dan kun je dus ook tot betere inzichten en oplossingen komen.

Hoe help je jouw klant? Stel goede vragen

Ook in je business is luisteren echt ‘key’. Ga een na: luister jij zelf altijd goed naar je klanten? Stel je goede vragen om écht te weten wat je klant nodig heeft? Of ben je gewend om direct met een oplossing te komen? We gaan er vaak vanuit dat we weten wat de ander nodig heeft. Of dat de klant zelf precies weet wat hij of zij zelf nodig heeft. Toch is dit vaak niet het geval.

Een voorbeeld

Ik sprak laatst een vriend van mij waarvan een potentiële klant graag een nieuwe website wilde. Ze waren er echt van overtuigd dat de website hun grootste probleem was. Na goed doorvragen bleek echter dat de klant niet tevreden was over het beeld dat geschept werd van het bedrijf. Wat voornamelijk door de content kwam. Naar aanleiding daarvan zijn ze in een sessie aan de slag gegaan om hun verhaal scherper te krijgen: wie ze zijn en wat ze willen uitstralen. Uiteindelijk heeft hij hen daar veel beter door kunnen helpen, dan wanneer hij direct aan de slag was gegaan met een website.

Dus wil je vandaag echt iets leren én je klanten echt verder helpen? Luister dan en stel goede vragen.

Meer lezen

Luisteren als marketingtool

Luisteren als marketingtool

Luisteren: het is één van de simpelste 'marketingtrucjes'. Door te luisteren en goede vragen te stellen kom je veel makkelijker tot de juiste inzichten en oplossingen.

Lees verder

Start je marketing met zelfkennis

Start je marketing met zelfkennis

Hoe kom je achter jouw 'why'? Het begint met een stukje zelfkennis en zelfreflectie. Alleen wanneer het écht uit jou komt, kun je dit overbrengen op je klanten. Deze 4 vragen helpen je hierbij.

Lees verder

4 tips voor meer inspiratie

4 tips voor meer inspiratie

Hoe vind je de inspiratie voor bijvoorbeeld goede content? Social media posts, blogs, e-mails of e-books. Het is niet altijd makkelijk om iets te verzinnen. Deze 3 tips helpen je daarbij.

Lees verder

Tips & tricks in je mailbox?

Wil je tips, tricks en inspiratie over marketing, het ontwikkelen van je business en hoe je dit inzet om de wereld een stukje mooier te maken? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. Je ontvangt maximaal 1 keer per week inspiratie rechtstreeks in je mailbox.