Start je marketing met zelfkennis

Start je marketing met zelfkennis

In een wereld waarin het aanbod ontzettend groot is, is de ‘why’ of de purpose achter een product of dienst heel belangrijk geworden. Wanneer je de luxe hebt om te kiezen, kies je voor iets dat je aanspreekt. Voor mij zal een duurzaam product daarom altijd de voorkeur hebben boven een willekeurig product. Omdat duurzaamheid één van mijn waarden is.

Vier vragen die je helpen bij het formuleren van jouw ‘why’

Nu kun je zomaar een lekker klinkende ‘why’ bedenken. Maar als je dit echt (en met gemak) wilt kunnen overbrengen, is het belangrijk dat dit ook écht uit jou komt. En dat begint dit met een stukje zelfkennis en zelfreflectie. De volgende vier vragen geven als een duidelijke basis voor het formuleren van jouw waarom.

1. Wat zijn jouw belangrijkste waarden?
Wat vind jij echt belangrijk in het leven? Vind jij net als ik duurzaamheid belangrijk? Of is voor jouw inspiratie, doorzettingsvermogen of persoonlijke ontwikkeling heel belangrijk? Probeer de 5 voor jou belangrijkste waarden te formuleren.

2. Sluiten deze waarden aan bij wat je doet?
Wat jij belangrijk vindt in het leven, wordt idealiter weerspiegelt in wat je dagelijks doet. Sluiten jouw waarden aan bij jouw werk en de visie vanuit je onderneming? Of ben je in de loop van de tijd verwijderd geraakt van die waarden en jouw dromen?

3. Wat is je intrinsieke motivatie achter wat je doet?
Wat is de echte reden dat je doet wat je doet? Doe je het voor het geld? Doe je het omdat je iets specifieks wilt bereiken? Doe je het omdat het je energie geeft? Kortom: wat brengt het jou?

4. Wat is jouw ‘theory of change’?
Als bewuste ondernemer heb jij vast een doel voor ogen. Wat wil je precies bereiken? En hoe bereik je dit? Mijn ‘theory of change’ is bijvoorbeeld dat door de bewuste ondernemers zichtbaar te maken, zij meer impact kunnen hebben en we daarmee gezamenlijk sneller de wereld een mooiere plek kunnen maken. Ik kan een eigen project opzetten, maar omdat ik veel kennis van marketing heb, heb ik meer invloed door de vele projecten die al bestaan verder te helpen.

Zelfkennis als basis van de Marketing Roadmap

Dit stukje zelfkennis is het startpunt van mijn Marketing Roadmap Sessies. Het verbinden met jezelf, zodat je weet welk pad je kiest en waarom. Het is de basis van je onderneming en dus ook de basis van je marketing. Ik hoop dat deze vragen jou weer een stapje verder hebben gebracht.

PS Wil je hier meer over weten of ben je benieuwd wat deze Marketing Roadmap jou kan brengen? Tijdens een gratis strategiesessie kan ik je er meer over vertellen.

Meer lezen

Luisteren als marketingtool

Luisteren als marketingtool

Luisteren: het is één van de simpelste 'marketingtrucjes'. Door te luisteren en goede vragen te stellen kom je veel makkelijker tot de juiste inzichten en oplossingen.

Lees verder

Start je marketing met zelfkennis

Start je marketing met zelfkennis

Hoe kom je achter jouw 'why'? Het begint met een stukje zelfkennis en zelfreflectie. Alleen wanneer het écht uit jou komt, kun je dit overbrengen op je klanten. Deze 4 vragen helpen je hierbij.

Lees verder

4 tips voor meer inspiratie

4 tips voor meer inspiratie

Hoe vind je de inspiratie voor bijvoorbeeld goede content? Social media posts, blogs, e-mails of e-books. Het is niet altijd makkelijk om iets te verzinnen. Deze 3 tips helpen je daarbij.

Lees verder

Tips & tricks in je mailbox?

Wil je tips, tricks en inspiratie over marketing, het ontwikkelen van je business en hoe je dit inzet om de wereld een stukje mooier te maken? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. Je ontvangt maximaal 1 keer per week inspiratie rechtstreeks in je mailbox.