top of page
Ineke LigthartLVS_7634_edited_edited.png

Hoe breng je mensen daadwerkelijk in beweging?


Van bewustzijn, naar actie. Hoe breng je mensen daadwerkelijk in beweging? Het is een vraag die veel changemakers enorm bezig houdt: Hoe communiceer je zodanig over een onderwerp, dat het mensen niet alleen bewust maakt, maar ze ook écht in actie komen?


De afgelopen jaren heb ik aan veel campagnes, communicatiestrategieën en persoonlijke verhalen van changemakers gewerkt. Je boodschap goed formuleren is niet altijd makkelijk. En in sommige gevallen kunnen goede intenties averechts werken.


Veel mensen willen graag zo snel mogelijk hun campagne, merk of boodschap de wereld in slingeren, om zo snel mogelijk impact te hebben. Maar snelheid is niet altijd het meest effectief.


Het is goed om even stil te staan bij wat je nou eigenlijk wilt bereiken en welke strategieën écht ervoor zorgen dat mensen hun gedrag of beleid veranderen. Of dat nou consumenten, politici of CEO's zijn.


💡 Campaigns That Work dook in meer dan 100 wetenschappelijke artikelen, enquetes en campagnes en kwam met inzichten over de meest effectieve strategieën, met welke tactieken je voorzichtig moet zijn en wat veelvoorkomende fouten zijn. Hoewel de focus van het onderzoek lag op plastic, zijn de uitkomsten ook relevant voor andere thema's en type campagnes.


De meeste effectieve communicatiestrategieën?


👉🏽 Maatwerk, met andere woorden: weet tegen wie je praat en laat je boodschap hierop aansluiten


👉🏽 Positieve sociale norm: we geven het misschien niet graag toe, maar de meeste mensen willen graag ergens bijhoren. Bewust of onbewust.


👉🏽 Specifiek zijn: ergens bewust van zijn maar niet weten wat je eraan kunt doen, werkt niet. Biedt altijd een helder handelingsperspectief.


👉🏽 Commitment vragen: wanneer mensen iets belooft hebben (het liefst zichtbaar voor de buitenwereld) is de kans groter dat ze zich eraan houden.


👉🏽 Positieve emoties. Het onderzoek laat zien dat focus op positieve emoties effectiever is dan focus op angst en schuldgevoel.


👉🏽 Laat zien dat het zin heeft. We hebben allemaal wel eens het gevoel dat we te klein zijn om invloed te hebben. Laat zien dat mensen niet alleen zijn en communiceer over de resultaten.


Wil je weten met welke strategieën je voorzichter moet zijn en wat je vooral niet moet doen? Check dan de link hieronder. 👇🏽


https://www.campaignsthatwork.org/

Comments


bottom of page