top of page
Ineke LigthartLVS_7634_edited_edited.png

Kan marketing de wereld veranderen?


Marketing als middel om de wereld te veranderen. Het klinkt misschien een beetje ver gezocht. Maar heb je wel eens nagedacht over hoeveel invloed marketing heeft op ons dagelijks leven? Reclames op televisie en radio. Advertenties op Instagram. Posters bij de bushokjes. Het is nog maar het puntje van de ‘marketingijsberg’. Al deze vormen van marketing bepalen de dagelijkse keuzes die wij maken.

Of je nu wil of niet, je wordt er door beïnvloed.

Zelfs wanneer je - zoals ik - de meeste marketingtrucjes wel kent. Het grootste deel van marketing werkt namelijk door in je onderbewustzijn. Je hebt het dan dus domweg niet door. En ja, ook de mensen die roepen dat ze écht een eigen mening hebben en niet worden beïnvloed.

Hoezo marketing veranderd de wereld?

Het is misschien niet iets wat je direct ziet. Maar laten we eens naar de geschiedenis kijken. Wat is er eigenlijk allemaal gebeurd de afgelopen jaren en hoe is de wereld en ons land daardoor veranderd?

  1. Marketing heeft ervoor gezorgd dat wij massaal melk zijn gaan drinken en vlees zijn gaan eten. De campagne ‘Melk de witte motor’ heeft voor deze populariteit gezorgd, ondanks dat niet bewezen is dat melk daadwerkelijk gezond is. (Zie ook het nieuwe boek ‘Ooit aten we dieren’ van Roanne van Voorst) .

  2. Marketing heeft ervoor gezorgd dat wij massaal auto zijn gaan rijden.

  3. En marketing heeft ervoor gezorgd dat wij massaal de wereld over vliegen.

Zonder marketing, was het nooit zo snel gegaan

Zonder marketing, was dit allemaal nooit zó snel gegaan. Marketing kan dus de wereld veranderen. En het goede nieuws? Het kan ook in positieve zin de wereld veranderen én deze voorbeelden laten zien dat het ook nog eens supersnel kan! Als marketeer én als merk heb jij die invloed. Hoe zou de wereld eruit zien als er net zoveel geld in marketing van duurzame en sociale initiatieven gepompt zou worden, als in een Coca-Cola, Shell of Heineken?

bottom of page