top of page
Ineke LigthartLVS_7634_edited_edited.png

Marketing simpel maken


Maak je marketing simpel met menselijkheid Wat als ik je vertel dat marketing eigenlijk in de basis gewoon menselijkheid is? Stap in de schoenen van je klant en bedenk wat hij of zij wil horen. Simple as that. En natuurlijk zijn simpele dingen, niet altijd makkelijk. Soms is het zelfs het moeilijkste wat er is. Wat is nou eigenlijk de kern van wat je wilt overbrengen? Deze tips helpen je een stukje op weg. Tip 1: Vergeet SEO, denk in mensentaal Een vrij makkelijk voorbeeld is SEO. Want hoe wordt je nou het beste gevonden in Google? Je belangrijkste uitgangspunt hierbij is eigenlijk gewoon: welke woorden gebruikt iemand bij het zoeken in Google? Wanneer jij op zoek bent naar schoenen is de kans niet heel groot dat je letterlijk op het woord ‘schoenen’ zoekt. Dit is namelijk veel te breed. Op die manier vind je nooit het soort schoenen dat je zoekt. Waar zoek je dan wel op? Bijvoorbeeld op ‘rode laarzen’. Vraag jezelf bij het schrijven van je teksten daarom altijd af: hoe denkt mijn klant? Waar zou mijn klant letterlijk op zoeken? Pas dit toe op je belangrijkste stukken teksten: je titels, je kopjes, je dikgedrukte teksten etc. Tip 2: Goede marketing is simpelweg heldere communicatie Er zijn natuurlijk oneindig veel tips en je kunt eeuwig blijven tweaken met je aanbod, je teksten, je buttons etc. Maar in de basis is goede marketing gewoon heldere communicatie. Verplaats je in de lezer: welke vragen roept jouw aanbod op? De simpele ‘wie, wat, waar, waarom en hoe’ is nog altijd iets waar het regelmatig mis gaat. Een makkelijke vraag om jezelf te stellen hierbij is ‘zou mijn moeder, oma, buurvrouw ook direct begrijpen wat hier staat?’. Vaak willen we fancy zijn, eruit springen, anders zijn. Maar uiteindelijk is het belangrijkste dat je helder bent. Je eigen twist eraan geven kan ook op een andere manier. Tip 3: Ga de verbinding aan met je (potentiële) klant Wij mensen zijn niet zo rationeel, ook al beweren we dat graag. Volledig correct afwegen wat ons het meest oplevert is heel erg moeilijk. De persoonlijke context heeft enorm veel invloed. We nemen veel sneller iets aan van iemand die we graag mogen of waarmee we andere vlakken een gedeelde visie hebben. Zelfs wanneer het advies van die nare concurrent misschien rationeel gezien eigenlijk beter is. Dit betekent NIET dat je geen waarde hoeft te leveren. Maar als je waarde leveren combineert met een fijne verbinding aangaan met je klant, dan heb je sowieso een streepje voor.

コメント


bottom of page