top of page
Ineke LigthartLVS_7634_edited_edited.png

Zo breng je klimaatverandering dichterbij


Man with protest sign 'support your local planet'

Klimaatverandering. Het is toch een beetje een ‘ver van mijn bed show’...


Althans, dat is hoe het voor veel mensen voelt. Voor de meeste mensen in het niet echt een favoriet onderwerp. We steken maar al te graag graag onze kop in het zand, zowel bewust als onbewust. (Ja, ook activisten doen dit af en toe).


En begrijpelijk. Naast dat het een beschermingsmechanisme is, is het ook niet per se een opbeurend onderwerp en in de dagelijkse gesprekken gaat het vooral over alle beperkingen die het met zich mee brengt: niet meer vliegen, geen vlees meer eten, geen auto meer rijden etc.


Kortom: we negeren het liever. Onze kop in het zand steken is nou eenmaal makkelijker. En juist voor degenen met de grootste impact op het klimaat, zijn de effecten op het dagelijks leven het kleinst.


Hoe zorg je er dan voor dat mensen meer betrokken raken bij het onderwerp én in actie komen?


1. Reframe: what's in it for me?

Bij het oproepen tot klimaatactie ligt momenteel de focus vaak op de beperkingen die klimaatactie met zich mee brengt. Het is dan ook niet zo gek dat klimaatactie weerstand oproept en dat veel mensen het graag negeren. Niemand wil zich beperkt voelen in zijn dagelijkse keuzes. Daarom is het belangrijk om klimaatactie juist te framen: focus op de vraag ‘what’s in it for me?’ Welke motieven heeft je doelgroep? Als je iemand die enorm van reizen houdt vraag om te stoppen met vliegen, zal dit als een enorme beperking voelen. Maar je kunt het ook positief framen: als je de trein pakt, zie je het landschap veranderen, heb je tijd voor een goed boek of kun je zelfs tegelijkertijd geld verdienen door te werken. Of misschien motiveert schonere lucht, een betere toekomst voor de (klein)kinderen of minder lawaai wel meer?


2. Zorg dat het probleem over je doelgroep gaat

Een van de belangrijkste issues bij klimaatverandering, is dat de effecten van klimaatverandering vaak letterlijk ver weg zijn. En het is lastig om je dagelijkse gedrag te veranderen wanneer je er niet dagelijks mee geconfronteerd wordt. Probeer dan ook de link te leggen met de effecten dichterbij. Bijvoorbeeld door verhalen te vertellen over de luchtvervuiling in eigen regio, de effecten op de toekomst hun eigen (klein)kinderen of het verdwijnen van bossen en biodiversiteit in eigen land.


3. Je bent niet te klein, jij kunt de catalysator zijn van verandering

Bij klimaatactie in de neiging om met een vingertje te wijzen naar de overheid, het bedrijfsleven of 'het systeem' groot. En uiteraard is actie vanuit daar enorm belangrijk. Het is echter net zo belangrijk om mensen het gevoeld te geven dat hun actie ertoe doet. Laat dan ook zien dat de actie van vele individuen effect heeft. En laat zien dat iedere persoon een rol heeft in het grotere geheel en dan iedereen de catalysator kan zijn van verandering. Er is altijd een ripple effect, hoe klein de actie ook is.


Meer weten over hoe je dit in de praktijk brengt?

Ik help je graag! Boek een gratis videocall om kennis te maken en om te kijken of ik je kan helpen. Of schrijf hieronder in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief voor meer inspiratie en praktische ideeën voor thoughtful action.


bottom of page