Ineke LigthartLVS_7634_edited_edited.png

Luisteren als marketingtool



Nothing I do or say today, will teach me anything. So if I'm going to learn,

I must do so by listening"

Larry King

Het is één van de simpelste ‘marketingtrucjes’: luisteren. Toch zijn we geconditioneerd om vooral veel zelf te praten. Terwijl de ander vertelt, zijn we in ons hoofd alweer bezig met het formuleren van een reactie. Maar alleen door te luisteren en goede vragen te stellen leer je. En dan kun je dus ook tot betere inzichten en oplossingen komen.

Hoe help je jouw klant? Stel goede vragen Ook in je business is luisteren echt ‘key’. Ga een na: luister jij zelf altijd goed naar je klanten? Stel je goede vragen om écht te weten wat je klant nodig heeft? Of ben je gewend om direct met een oplossing te komen? We gaan er vaak vanuit dat we weten wat de ander nodig heeft. Of dat de klant zelf precies weet wat hij of zij zelf nodig heeft. Toch is dit vaak niet het geval.

Een voorbeeld Ik sprak laatst een vriend van mij waarvan een potentiële klant graag een nieuwe website wilde. Ze waren er echt van overtuigd dat de website hun grootste probleem was. Na goed doorvragen bleek echter dat de klant niet tevreden was over het beeld dat geschept werd van het bedrijf. Wat voornamelijk door de content kwam. Naar aanleiding daarvan zijn ze in een sessie aan de slag gegaan om hun verhaal scherper te krijgen: wie ze zijn en wat ze willen uitstralen. Uiteindelijk heeft hij hen daar veel beter door kunnen helpen, dan wanneer hij direct aan de slag was gegaan met een website.

Dus wil je vandaag echt iets leren én je klanten echt verder helpen? Luister dan en stel goede vragen.